Even geduld aub...
       ... een blijvende goede reputatie 
 ... werken vanuit klantbehoefte
                                 ... beheers de processen

Strategische thema's

Langs de lijn van strategische thema's worden ontwikkelkansen benut. Pragmatisch en feitelijk. Samen met mensen. Eenvoud is de norm. Deze 15 strategische thema's komen telkens in de cyclus van 100 dagen voorbij. Telkens worden 3 strategische thema's gekozen om in 100 dagen uit te werken. Op deze manier is de ondernemning zich telkens aan te ontwikkelen.Met duidelijkheid, richting en sturing.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

IDENTITEIT en haar 5 strategische thema’s

Fundament | dromen waarmaken

·         het besturingsmodel tussen strategisch beleid, toezicht, uitvoering en betrokkenheid van belanghebbenden.

·         de belangrijke kernwaarden, ambities en strategische doelen en keuzes.

Kennis en kunde | de kern van de zaak

·         hoe de onderneming waarde creëert, levert en te gelde maakt.

·         het duidelijkheid, richting en sturing over de proceseigenaren, (interne) kwaliteiten en aandachtspunten.

·         talenten en ontwikkelprogramma’s.

Strategieontwikkeling | vooruitkijken en bijsturen

·         het ondernemingsmodel en onderneming-inrichting.

·         de beleids- en uitvoeringsplannen.

·         de besluitvorming met bijbehorende communicatie.

Reputatie | werken aan een blijvende goede reputatie

·         hoe de onderneming gezien wil worden in de markt/ maatschappij.

·         hoe klantbeoordelingen bijdragen aan betere prestaties.

Toekomstgericht ondernemen | de basis op orde

·         de financiële en fiscale toestand om duurzaam (winstgevend) te ondernemen.

·         het vermogen om aan toekomstige verplichtingen te voldoen.

·         inzicht in de rendementsbijdrage op product- en klantniveau.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MARKTPOSITIE en haar 5 strategische thema’s

Marktgericht | van buiten naar binnen

·         de verschillende belanghebbenden, hun individuele belangen en onderlinge afhankelijkheden.

·         samenwerkingen in de keten om kosten te reduceren of om het kwaliteitsniveau te verbeteren.

·         de marktbewerking en met welke boodschap/belofte (onderscheidende vermogen).

Product-Marktcombinaties | een optimale verdiencapaciteit

·         de marktsegmentatie en hun karakteristieken en behoeften.

·         de belofte aan de klant (waarde propositie) per PMC.

·         de marketing en uitvoeringsprocessen per PMC.

Klantgerichtheid | werken vanuit de klantbehoefte

·         de (commerciële) kansen bij klanten/cliënten en prospects.

·         de commerciële activiteiten en doelstellingen (KPI’s).

·         de mogelijkheden om de dienstverlening te verbeteren.

Wet- en regelgeving | in control blijven

·         de vigerende wet- en regelgeving per PMC.

·         de rolverdeling voor het naleven van wet- en regelgeving.

·         de relevante risico's en de impact hiervan op de verschillende doelstellingen.

·         de handelswijze in het geval van bedrijfsincidenten en bij issues op het gebied van informatiebeveiliging/ privacy.

Innovatiekracht | succesvol innoveren

·         de relevante markt-, technologische, bedrijfseconomische, fiscale ontwikkelingen (kansen en bedreigingen).

·         de trends en mogelijkheden voor nieuwe verdienmodellen, proces- of productverbeteringen.

·         de rolverdeling binnen het innovatieproces en fiscale stimuleringsmaatregelen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UITVOERING en haar 5 strategische thema’s

Leiderschap en cultuur | kernwaarden in de praktijk

·         de omgangsvormen, afspraken en na te leven procedures.

·         de eigen prestaties en afdelingsprestaties.

·         hoe kernwaarden doorwerken in werving- en selectie, marketing en andere uitvoeringsprocessen.

Procesoptimalisatie | beheers de processen

·         de verdeling van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen het team.

·         wie, wanneer en waar over besluit en communiceert.

·         onnodige activiteiten en kosten (oftewel: verspilling) en hoe deze tegengegaan worden.

Digitale transformatie | automatiseer de processen

·         de administratieve processen en hoe deze zijn/worden geautomatiseerd en gedigitaliseerd.

·         de verbetering van IT ondersteuning van de (kritische) processtappen.

·         hoe IT voorzieningen gebruiksvriendelijk en functioneel te gebruiken zijn.

·         de IT beheerprocessen (voor vragen, incidenten, wijzigingsverzoeken) en de contracten met leveranciers en dienstverleners.

Managementinformatie | van verantwoorden naar voorspellen

·         de betrouwbaarheid van betrouwbare gegevensverwerking.

·         betrouwbare toekomstgerichte managementinformatie (voorspellend karakter).

·         een eenvoudige KPI-boom waar operationele doelen logisch verbonden zijn aan de strategische doelen.

·         de overlegstructuren en communicatiekanalen.

Duurzame inzetbaarheid | strategisch plannen van personeel

·         de tevredenheid van de medewerkers.

·         het functioneren van medewerkers en hun ontwikkelkansen.

·         het blijvend binden en boeien om hen duurzaam inzetbaar en betrokken te houden.

PRAKTIJKCASES

Klantverhalen   |  KlantvragenKlantsectoren   |   Klant worden  |

Onze aanpak    |    Strategische thema's   |   Projecten uitgelicht    | 

Jongbloed Strategen - Sitemap